Festival>>Magyar Filmszemle 2011 - 2012>>„Fapados“ Filmszemle

„Fapados“ Filmszemle

43. ročník tradičnej národnej prehliadky

február 2012 Tomáš Hučko

Mnohí prorokovali jej zánik, minuloročná oneskorená májová prehliadka mala byť „posledným filmovým predstavením“. No nebola. Viacmenej v pôvodnom, obvyklom termíne – začiatkom februára (2. - 5.2. 2012) sa v Budapešti jednak koná 43. ročník Filmszemle.

Prehliadka je to pravda viac než neobvyklá, všetko je inak. Usporiadatelia z radov členov Zväzu maďarských filmových umelcov (Magyar Filmművészek Szövetsége) sa netaja tým, že to bude podujatie skromné, takpovediac „fapados“ - „na drevených laviciach“. Ale to je myslené samozrejme len obrazne, v sálach nádherného kina Uránia na Rákoczi út sa sedí pohodlne v čalúnených kreslách.1

Šetrí sa inak. Napríklad z obvyklých siedmich dní (nie náhodou Filmszemle znie v anglickom preklade ako Hungarian Film Week) sa prehliadka skrátila na dni štyri, trvá od štvrtka do nedele.2 Kto nemá akreditáciu, kúpi si lístok na predstavenie za jednotnú cenu 600 forintov (zhruba 2 eurá). Nekonajú sa opulentné recepcie, nesúťaží sa, atmosféra je skôr pracovná, ale popri tom uvoľnená, naozaj priateľská. Ktosi poznamenáva, že dramatická situácia v kinematografii neuveriteľne stmelila rôzne súperiace skupinky aj jednotlivcov.

Béla Tarr, od decembra (2011) nový predseda zväzu, osobným listom pozýva zúžený výber, asi dvadsiatku zahraničných hostí (novinárov, zástupcov festivalov, filmových kritikov), ktorí si v porovnaní so štedrejšou minulosťou cestovné náklady hradia sami. Je to napokon celkom pochopiteľné, veď kým v minulosti bola Filmszemle do veľkej miery promo akciou, na ktorej sa organizačne a finančne podieľali predovšetkým MMKA (Nadácia pre pohyblivý obraz - Magyar mozgókép közalapítvány) a Magyar Filmúnió (ktorej hlavným poslaním je propagovať maďarský film vo svete), tentoraz prehliadku organizovali a financovali (s určitou podporou sponzorov) filmári sami. Popri záujme o aktuálny vývoj v pozoruhodnej európskej kinematografii bola tak účasť zahraničných hostí do určitej miery aj vyjadrením solidarity s maďarskými kolegami, tvorcami.

Filmy a solidarita

Samozrejme, premietali sa tiež filmy. Niet divu, že v situácii, keď už druhý rok nefunguje systém podpory maďarskej kinematografie, možno nie sú najdôležitejšie ani samotné tituly, ich úroveň. Viaceré filmy vznikli ešte s podporou pôvodného systému subvencovania prostredníctvom MMKA, na vzniku niektorých sa podieľalo aj Ministerstvo národných zdrojov, ale ani jediný titul tohtoročnej Filmszemle nebol podporený v rámci novej subvenčnej štruktúry, reprezentovanej Maďarským národným filmovým fondom (Magyar Nemzeti Filmalap), s Andy Vajnom v predsedníckej stoličke. Fond jednoducho (zatiaľ) nefunguje. No viaceré premietané tituly sú dôkazom toho, že maďarský film neumrel.

V hlavnom programe sa v jednotlivých sekciách premietajú výhradne premiérové novinky, dosiaľ verejne neuvedené. Je to sedem hraných filmov, tucet krátkych hraných filmov, tridsať animovaných titulov, 39 dokumentov, deväť populárno vedeckých filmov. V porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi neprebieha v žiadnej z kategórii súťaž, nerozdávajú sa žiadne ceny filmom ani ich tvorcom, ani ocenenia vybraným umelcom za ich celoživotné dielo.3

Na medzinárodnej tlačovej konferencii osobne a celkom jednoznačne deklarovali solidaritu s maďarským filmom aj zástupcovia význačných európskych filmových festivalov: Dieter Kosslick, riaditeľ Berlinale a Thierry Fremaux, riaditeľ festivalu v Cannes. Až z Mexika na Filmszemle pricestovala Daniela Michel, riaditeľka Festival Internacional de Cine de Morelia (FICM). Svoju podporu úsiliu o nezávislosť vyjadril v osobnom liste tiež Alberto Barbera, riaditeľ medzinárodného filmového festivalu v Benátkach, ktorý sa síce do Budapešti vybral, no nedorazil, keďže v piatok skolaboval maďarský národný letecký dopravca, spoločnosť Malév...

Začiatkom februára 2012 sa v secesnej Uránii na štyri dni zišla rodina maďarských filmárov a ich priaznivcov, aby demonštrovali svoju rozmanitosť, ako aj vzájomnú spolupatričnosť a solidaritu. A tiež nezávislosť od akejkoľvek moci, napríklad politickej. Filmári očakávajú adekvátny, transparentný a demokratický kinematografický systém.

Každý večer po premietaní celovečerného filmu sa tvorcovia, priaznivci, no i "obyčajní" diváci stretli na čaši vína, ktorú nalievali príležitostní čašníci z radov strednej režisérskej generácie. Výborné maďarské víno - biele, červené či ružové - ponúkali napríklad Kornél Mundruczó, Benedek Fliegauf, Szabolcs Hajdu aj ďalší. S vínom sa zvykne pripíjať na dobré zdravie, možno si ľudia v Uránii "štrngli" aj na zdravie maďarského filmu.

Maďarsko 2011, dámy a páni...

Celkom bez akejkoľvek štátnej podpory vznikol kolektívny film Magyarország 2011 (Maďarsko 2011), ktorý na večernom predstavení v prvý deň otváral prehliadku. Je to jedenásť krátkych (asi desaťminútových) filmov, ktoré nakrúcalo jedenásť režisérov rôznych generácií a zamerania. Vybral a oslovil ich producent projektu Béla Tarr, nakrúcali András Jeles, Ágnes Kocsisová, Ferenc Török, Simon Szabó, Márta Mészárosová, Péter Forgács, László Siroki, György Pálfi, Benedek Fliegauf, András Salamon a Miklós Jancsó.

Jednotlivé filmy skladačky spolu nič nespája, žiadna tematická či podobná príbuznosť, spoločné je len to, že režiséri reflektujú svoju krajinu, Maďarsko v roku 2011. Filmová interpretácia je pritom úplne ľubovoľná. Projekt názorne demonštruje slobodu tvorivej filmovej práce a predstavuje rozmanitosť, mnohorakosť maďarského filmu. To všetko sa nepochybne naplnilo, zdá sa, že hlbšie, nadčasové filmové dielo ani nebolo ambíciou projektu. Jednotlivé príspevky sú rôzne nielen tematicky a žánrovo, popri väčšine hraných epizód sa v zostave našli aj príspevky, ktoré by sme hádam mohli označiť za dokument. Celkom určite sem patrí príspevok Ferenca Töröka, ktorý je akýmsi dokumentárnym pamfletom: kombináciou reportážnych záberov z rušného budínskeho námestia a štylizovaných hlásení ampliónu, ako i úryvkov z prejavov Viktora Orbána reagoval režisér na nedávne premenovanie Moskovského námestia (Moszkva tér) na námestie Kálmana Szélla (Széll Kálmán tér).4 Znalcom maďarského filmu netreba pripomínať, že Török je autorom „kultového“ hraného filmu Moszkva tér (Moskovské námestie) z roku 2001, v ktorom sa režisér v príbehoch dospievajúcej mládeže tematicky vracia k obdobiu pádu totalitného režimu v roku 1989.

Final Cut - Hölgyeim és Uraim (Konečný zostrih, dámy a páni) je názov najnovšieho Pálfiho celovečerného filmu, ktorý tak ľahko diváci asi neuvidia, aspoň v premietaní obyčajného kina. Dielo vzniklo totiž zostrihom scén vybratých približne zo 450-tich hraných filmov (vlastne zriedkavo i animovaných), a to bez predchádzajúceho súhlasu majiteľov autorských práv pôvodných diel.5 Obsahom striháku je tradičný obraz vzťahu muža a ženy v rozmanitých, no viac menej obvyklých variáciách, epizódach, so schémami a konvenciami, ako ich kinopríbehy prevažne klasického obdobia poskytujú neúrekom. Režisér ich s veľkým nasadením, talentom a vtipom povyberal a nanovo poskladal do originálneho celku, v ktorom vznikajú nové a neraz i zábavné významy, konotácie.

V tejto eklektickej mozaike sa vedľa seba objavujú a občas spolu aj komunikujú napríklad Humphrey Bogart, Faye Dunaway, Al Pacino, Liv Tyler, Brigitte Bardot, Alain Delon, Audry Hepburn, Meryl Streep, Audrey Tautou, Greta Garbo, Bruce Willis, Clark Gable, Marlon Brando, Johny Depp, Jean-Paul Belmondo, Lilian Gish, Catherine Deneuve a mnohé iné svetové hviezdy. No nechýbajú ani domáce filmy a ich hlavné postavy, stelesňujú ich napríklad Ági Szirtes, Iván Darvas, Mari Töröcsik a mnohí ďalší. Prehliadka okamihov svetového kina je to naozaj impozantná, v záverečných titulkoch sú vymenované názvy všetkých použitých filmov, mená všetkých hercov a taktiež názvy všetkých výrobcov. Režisér im všetkým v titulku vyjadruje poďakovanie a prípadnú záhadu o ceste k filmovým zdrojom objasní titulok, v ktorom sa dielo klasifikuje ako výukové video... Po skončení filmu z pódia kina Pálfi osobne ďakuje niektorým prítomným maďarským režisérom, z ktorých filmov mal tú „drzosť“ vykradnúť niektoré scény (v publiku sedí napríklad Károly Makk, ale nepochybne sú tam aj ďalší). Diváci prijímajú film s nadšením, nikto z prítomných neprotestuje.

Okrem toho, že Pálfiho film je dobrou zábavou, je možno tiež špecifickým dokumentom: zábery vytrhnuté zo svojho pôvodného fabulárneho kontextu získavajú v nových súvislostiach síce opäť len spomínaný banálny fabulárny zmysel (vzťah muža a ženy a z neho vyplývajúce peripetie), ale okrem toho sa prejavuje aj jedinečná dokumentárna vrstva tých úryvkov a útržkov filmov, s ich rozmanitým vzťahom k svojmu referentu: niekedy si pôvodný kontext pripomenieme, no nie vždy. Niekedy sme svedkami dobovej fyzickej podoby konkrétnych hercov, prípadne miest nakrúcania, inokedy je Pálfiho rapidmontáž dokumentáciou charakteristického gesta, typického napríklad pre hollywoodsky film konkrétnej epochy. Vlastne je Final Cut... akýmsi strihovým "dokumentom" špecifického kinematografického fenoménu, s jeho charakteristickými prvkami, znakmi...

No a zaujímavým „diskusným príspevkom“ je Pálfiho film aj v aktuálnych úvahách o legitimite určitých metód ochrany duševného vlastníctva (ťahanice okolo ACTA). Priznám sa, „drzosť“, s ktorou režisér nanajvýš tvorivo prispel k téme, mi je sympatická.

Mimochodom, nápaditý a vtipný bol aj Pálfiho príspevok do spoločného filmu Magyarország 2011. Medzi bombastickými úvodnými i záverečnými titulkami príspevku, zaberajúcimi značnú časť vymedzeného priestoru, bol v zostávajúcich minútach premietaný len čierny, zapršaný blank (čierny pás filmu s príslušnými prachovými zábleskami a praskaním vo zvuku). Z tých titulkov sme sa dozvedeli nielen mená tvorcov, ale aj jednoznačne jasnú informáciu o tom, že práve premietnuté "dielo" vzniklo celkom bez štátnej podpory. Mohol to byť film hraný, ale celkom iste i dokumentárny, v tomto prípade je to celkom jedno.

Tituly dokumentárne

V stanovisku Zväzu maďarských filmových umelcov (Magyar Filmművészek Szövetsége) je okrem iného sformulovaný aj odmietavý postoj k tým pravidlám, ktoré prevažnú časť dokumentárnej tvorby (okrem ambicióznych celovečerných, vysokorozpočtových projektov pre kiná) a priori vylučuje zo štátnej filmovej podpory a odkazuje ju na televízne prostredie. O možných rizikách tejto praxe sme na týchto stránkach už písali. Pravda, týka sa to budúcej produkcie, pozrime sa teraz na niektoré tituly, premietané na tohtoročnom Filmszemle. Sú to filmy, ako bolo už spomenuté, ktoré vznikli niekedy ešte z podpory bývalých kinematografických štruktúr (MMKA), z prípadných ďalších zdrojov, alebo aj celkom bez subvencie.

Celkom vo vlastnej réžii nakrúca od istého času napríklad Ádám Csillag. Je to skúsený filmár, asistoval aj pri viacerých hraných maďarských filmoch osemdesiatych rokov, okrem toho sám nakrúcal dokumenty. Najznámejším je nepochybne Dunaszaurusz (1988), v ktorom na pôdoryse peripetií a ťahaníc okolo výstavby vodného diela na Dunaji priniesol výstižný profil rozkladajúcej sa totality. Dnes je však Csillag akýmsi „osamelým bežcom“, na video nakrúca ako režisér a kameraman v jednej osobe. Navštevuje rôzne podujatia, predovšetkým demonštrácie, protestné mítingy, či politické manifestácie, ktoré sú vonkajšími prejavmi búrlivých politicko-spoločenských pohybov v Maďarsku. Tieto záznamy autor následne publikuje prostredníctvom internetu6, aby tak doplnili obraz o tom, čo sa aktuálne v Maďarsku deje, a čo sa v situácii po prijatí mediálnej legislatívy vraj nemusí v zodpovednej miere dostať k verejnosti. Skutočne, rozsiahle videozáznamy, napríklad z protestného zhromaždenia v Budapešti proti prijatiu novej ústavy, či protestné akcie penzionovaných policajtov a iných odborových organizácií, ale aj nelichotivé obrazy z pochodov a zhromaždení extrémistických zoskupení ako je maďarská garda či strana Jobbik majú svoju hodnotu, prispievajú svojím dielom k obrazu situácie krajiny.

Filmszemle uviedla 84 minútový zostrih záznamov z obdobia od decembra 2010 do začiatku januára 2012, chronologicky zoradených vo videofilme pod názvom Magyar zuhanás 2011. (Maďarský pád 2011). Film prináša nepochybne zaujímavý výsek z podoby súčasného Maďarska, ale všetky neduhy pôvodného materiálu, surových, filmovou kultiváciou neveľmi poznačených záznamov sa žiaľ (a celkom logicky) preniesol i do výberu v predvedenom titule.

Na aktuálnu situáciu v mediálnej oblasti, ako aj v kinematografii reaguje Holvagyunk (Kde sme). 38 minútový film je žiaľ príkladom úplnej tvorivej bezradnosti: autor Bálint Pucher k úvahám o súčasnej situácii prizval začínajúceho filmára, skúseného filmového producenta (András Muhi) a z televízie prepusteného redaktora, ktorý sa na protest proti cenzúrnym praktikám v médiách rozhodol pre hladovku. Jednotlivé monológy protagonistov sú nakrúcané v čudesnom pivničnom priestore so zrkadlom, väčšinou sú „hovoriace hlavy“ nakrútené s úplne nevyhovujúcim zvukom, zrejme omylom len na ruchový mikrofón (separátny mikrofón je totiž zakaždým v záberoch nasnímaný, len nie vždy bol funkčný...)

Na podcenenie technickej stránky filmov, ale ešte častejšie na rezignáciu vyšších tvorivých ambícií stvárnenia témy trpelo viacero dokumentárnych filmov. Pritom šlo neraz o zaujímavé, či závažné témy. Napríklad film 4 nap emlékezés (Spomínanie na 4 dni, réžia János Gulyás) prináša záznam pozoruhodnej aktivity skupiny študentov. Mesiac po ekologickej katastrofe, spôsobenej pretrhnutou hrádzou nádrže s červeným kalom, ako výraz solidarity s postihnutými maľujú v jednej zo zasiahnutých obcí Devecser veľkoplošný obraz. V takmer hodinovom dokumente sú celkom zbytočne zaradené aj výpovede či repliky vzájomných rozhovorov obyvateľov, ktoré s témou pravdaže súvisa, len nie sú z hľadiska témy jedinečné. Zahltenie filmu týmito záznamami doslova deštruuje náznaky zmysluplnej dramaturgickej štruktúry. Šanca na jedinečnosť a pôsobivosť diela sa premrhala.

Čosi podobné platí tiež o filme A freskófalu legendája – Bódvalenke 2009 – 2011 (Legenda dediny s freskami – Bódvalenke 2009 – 2011). Veď už len ten krkolomný názov! A pritom autor dokumentu József Böjte mapuje mimoriadne zaujímavú tému: prekladateľka Eszter Pásztorová sa rozhodla, že napomôže povzneseniu rómskej populácie v obci Bódvalenke. Podľa originálneho projektu vzniká na múroch domov dediny 21 fresiek rómskych i nerómskych umelcov, ktorí prídu do obce tvoriť zblízka i zo šíreho sveta. Atrakcia oživí turistický ruch obce, má aj ďalšie dobré dôsledky, všetci sú spočiatku nadšení. Po čase však jednak prichádza rozčarovanie, očakávania boli príliš veľké, bremeno chudoby je príliš ťažké... Autorovi sa žiaľ v časozbernom mapovaní skutočnosti nepodarilo vyhnúť sa značnej popisnosti, titul taktiež charakterizuje podcenená, akoby ledabolá stránka výrazu, hoci v záznamoch udalostí dokumentu pracovali neraz dvaja kameramani...

Rekognoskáciu osudov štyroch príslušníkov strednej vrstvy v strednom veku (rozvedený otec, zadĺžená slobodná matka, prácu si márne hľadajúci manželský pár a muž, ktorý stratil domov a ocitol sa na ulici) prináša film Istvána Nemesa Maradandó sérülések (Trvalé poranenia). Nesporne zaujímavá téma dokumentu by si tak isto zaslúžila dôslednejšiu úvahu o spôsoboch realizácie, o tvorivej interpretácii závažných a zaujímavých tém.

Zdá sa, že celkom v zajatí charizmy hlavného protagonistu, vedúceho zariadenia pre bezdomovcov, boli tvorcovia dokumentu A folyó másik partja (Druhý breh rieky) András z. Surányi a Júlia Sívó. Rozsiahle ukážky z pripravového divadelného predstavenia, ktoré nekonformný sociálny pracovník s obyvateľmi domova nacvičuje, sú v konečnom dôsledku pre pôsobivosť dokumentu paradoxne kontraproduktívne.

Akoby si aj autori dokumentu A zene ereje – dokumentumfilm a Parafónia zenekarról (Sila hudby – dokumentárny film o orchestri Parafónia) mysleli, že k nakrúteniu silného dokumentu stačí úprimný záujem, angažovanie sa v téme, nezmierna empatia k protagonistom. Nuž nestačí, všetkými neduhmi najhoršej televíznej publicistiky poznačený profil orchestra detí s mentálnym hendikepom je nevyužitou šancou.

Čudnej móde zložitých názvov dokumentov akoby tentokrát podľahol aj Péter Forgács. Jeho takmer osemdesiat minútový dokument Német egység @ Balatonnál – mézfőld (Nemecká jednota@pri Balatone – zasľúbená zem) v pomerne tradičnej podobe (dobové archívy a explikujúce hovoriace hlavy) mapuje známy fenomén z komunistických čias – pri brehoch Balatonu sa stretávajú príslušníci nemeckých rodín, ktorých rozdelila železná opona. Ťažko sa ubrániť dojmu, že predmetná téma je dnes už tak trochu pasé, keď ani Forgácsovo spracovanie neprináša nejaký nový prvok, moment.

Podobný dojem zanecháva i najnovší film Gábora Pappa Zsigmonda A szovjet levelezőpajtás (Sovietsky listový priateľ). Po rokoch sa režisér rozhodne spolu s filmovým štábom vyhľadať Júliu Lukjanovú z Moskvy, s ktorou si v rámci družobných stykov v školopovinnom veku v osemdesiatych rokoch dopisoval. Gábor Júliu napokon v Rusku nenájde, cestuje za ňou až do južného Talianska. Tam sa spolu porozprávajú, pripomenú si vzájomné listy, navzájom sa poinformujú o svojich rodinných pomeroch. Film tak okrem pomerne povrchného, takmer turistického mapovania súčasnej moskovskej reality (napríklad návšteva obchodného domu GUM) prináša viac menej už len fragmenty z osobnej vrstvy protagonistov. Je otázne, nakoľko je to prínosné, zmysluplné, nakoľko to diváka obohatí.

Z vlastnej osobnej skúsenosti, ako i z postojov svojej rodiny k otázke dvojakej národnej identity vychádza vlastne tiež film Angély Galán Szlovákmagyarok (Slovenskímaďari). Film je do značnej miery tiež zaťažený obvyklými televíznymi - reportážnymi formulami, v pátraní po „pravde“ o identite a v nastoľovaní trefných otázok súvisiacich s témou však autorka jednak priniesla aj dávku dynamiky a zachovala si sviežosť pohľadu.

Spomenuté tituly sú pravda len niektorými z dokumentov, ktoré boli premietané na Filmszemle, ale i tak myslím pomerne výstižne reflektujú hlavné problémy, ktoré maďarskú dokumentárnu tvorbu sprevádzajú už dávnejšie. Zdá sa, že zatiaľ sa veľa nezmenilo. Ktovie, čo spôsobí v oblasti dokumentu aktuálna komplikovaná situácia maďarskej kinematografie ako takej. Ktovie, niekedy sa aj tá najväčšia bieda môže prejaviť paradoxne - z hľadiska tvorby - možno i blahodárne. Možno sa ukáže, že lepší bude dokumentarista trošku hladný, ako najedený, či dokonca prejedený...

  1. Ani v interiéri kina Toldi, v ďalšom z dejísk Filmszemle samozrejme nie sú inštalované drevené lavice...
  2. Vlastne štyri dni trvala už prehliadka aj minule: 5 – 8. mája 2011
  3. Výnimkou je ocenenie pre producenta Gábora Garamiho, dlhoročného organizátora Magyar Filmszemle
  4. Významná budínska komunikačná križovatka sa v rokoch 1929 až 1951 nazývala podľa niekdajšieho ministerského predsedu: Széll Kálmán tér. Od roku 1951 do mája 2011 nieslo námestie názov Moszkva tér, terajšia politická garnitúra schválila navrátenie pôvodného názvu námestia
  5. Podľa novších informácií môže byť film súčasťou špeciálnych projekcií, napríklad v rámci filmových klubov. Okrem toho hľadá režisér možnosti, ako dodatočne vyriešiť autorsko-právne otázky... Je zrejme otázkou času, kedy sa film objaví niekde na internete...
  6. Množstvo záznamov je dostupných <a href="http://hu-hu.facebook.com/pages/Csillag-Ádám/142854055784464?sk=wall">v profile autora</a>