Festival>>Magyar Filmszemle 2011 - 2012>>Posledné filmové predstavenie?

Posledné filmové predstavenie?

42. ročník národnej filmovej prehliadky Magyar Filmszemle v Budapešti

február 2012 Tomáš Hučko

Keď sa pred rokom, v obvyklom termíne na prelome januára a februára (2011) v Budapešti neuskutočnila tradičná, každoročná národná bilančná filmová prehliadka Magyar Filmszemle, viselo vo vzduchu viac než podozrenie, že je to jeden z dôsledkov „nových poriadkov“ fideszovskej vládnej garnitúry, ktorá sa vďaka víťazstvu v parlamentných voľbách roku 2010 dostala opäť k moci, po osemročnom pôste. Popri viacerých kontroverzných krokoch novej vlády, vyvolávajúcich negatívny medzinárodný ohlas (boli to najmä úpravy mediálnej legislatívy a inovácia ústavy) nevyhla sa upratovaniu ani národná kinematografia.

Zmocnenec

Rozhodujúce právomoci v otázkach financovania a riadenia výroby filmov preberá v polovici januára vládou menovaný zmocnenec pre kinematografiu, Andrew G. Vajna. Je to známy a úspešný hollywoodsky producent maďarského pôvodu, ktorý od roku 1956 žije v exile. V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia stál za takými komerčne úspešnými titulmi ako sú Rambo, Terminátor, Základný inštinkt, Nixon a ďalšie.

Menovanie zmocnenca vyvoláva vo filmárskej obci jednoznačne nevôľu a nedôveru. A nielen jeho osobnostný profil a predpokladané preferencie. Hoci sú jeho americké skúsenosti a úspechy ťažko spochybniteľné, predsa len sa zdá, že metódy efektívne v oblasti komerčnej kinematografie nemusia byť ľahko prenositeľné do maďarských kultúrnych pomerov. Ešte predtým, ako sa zrodia prvé obrysy nových mechanizmov subvencovania výroby filmov, je jasné, že sa bude klásť väčší dôraz na tzv. divácke aspekty kinematografie. Zčasti ide pravda o opodstatnené úvahy a očakávania, pretože kým maďarský film poslednej dekády – obzvlášť hraný – získaval obdivuhodné umelecké úspechy na mnohých renomovaných svetových festivaloch, zároveň rapídne strácal svojho diváka. „Elitárske“ umenie slávnej a oceňovanej strednej režisérskej generácie väčšinou nerobí dobré tržby v kinách. Kým odcudzenie sa publika domácim filmom považujú za problém určite mnohí z branže, devastáciu osvedčených kinematografických štruktúr hodnotí ako adekvátne málokto. Pravdaže okrem vyhranených politických a straníckych kruhov.

V súvislosti s Vajnom najviac pochybností vyvoláva predovšetkýmj sústredenie väčšiny právomocí v riadení národnej kinematografie do jediných rúk pána zmocnenca.

Filmszemle v máji

Aj keď s určitým oneskorením a s trochu okliešteným programom, no napokon sa 5. až 8. mája 2011 Filmszemle uskutočnilo. V súťaži sa stretlo jedenásť hraných titulov, pričom domáca kritika netajila určité rozčarovanie z toho, že nešlo vždy o festivalové premiéry. Zo 147 prihlásených dokumentárnych filmov porota predvýberu do súťaže vybrala 24 titulov. O niektorých z nich bude na tomto mieste ešte reč (nižšie). Predtým si však aspoň letmo trochu pripomeňme atmosféru otvorenia samotnej prehliadky. Na otvorení sa osobne zúčastnil, ako aj úvodným slovom sa prihovoril, sám pán minister Miklós Réthelyi, šéf úradu, ktorého zvláštny názov (Nemzeti Erőforrás Minisztérium) by sme preložili asi ako Ministerstvo národných zdrojov. Okrem spravovania odborov zdravotníctva, vzdelania a športu sa venuje tiež otázkam sociálnym, rodiny, mládeže a kultúry.

Z pódia kina Uránia minister prisľúbil vytvárať podmienky na to, aby tvorcovia mohli uskutočniť svoje vízie. Zdôraznil pritom, že je dôležité, aby maďarské filmy neoslovovali len úzke skupiny, aby v prípade umeleckých filmov neboli prístupné len pre ľudí s vyšším vzdelaním, ale aby zasiahli čo možno najväčší okruh divákov. K víziám minister pridal nakoniec aj kus nostalgie, príklad z lepších čias (zrejme rokov šesťdesiatych až osemdesiatych), kedy návšteva maďarského filmu predstavovala významný kultúrno - sociálny fenomén, s nemalým integračným potenciálom. O reálnosti oživenia tohto druhu však možno naozaj len pochybovať. Film a fenomén kina sú dnes už niekde celkom inde, akoby si to možno pán minister dokázal predstaviť...

Posledné filmové predstavenie

Podstatne pesimistickejšie situáciu hodnotí a neveselé perspektívy vidí renomovaný filmový kritik a publicista György Báron vo svojom článku Posledné filmové predstavenie. V 19. čísle kultúrneho týždenníka Élet és irodalom, (z 13. mája 2011), skepticky reaguje na medzitým zverejnené kontúry Vajnovej koncepcie rozvoja kinematografie, zmocnenec ich sumarizuje na tlačovej konferencii na Filmszemle. Z predstavených plánov vyplýva nielen väčší dôraz na scenáristickú prípravu projektov a posilnenie dramaturgie, ale aj prísny dohľad nad realizáciou. A nepôjde len o kontrolu finančných otázok výroby, ale i tvorivých hľadísk nakrúcania. Korunou takejto paternalistickej filozofie - v európskych podmienkach, mierne povedané, nezvyklej – je odňatie práva konečného zostrihu (v sporných prípadoch) a jeho prenesenie na zástupcu subvencujúcej komisie. Tou je ustanovený Maďarský národný fond (Magyar Nemzeti Filmalap), nová „výkonná“ inštitúcia, ktorá rozhoduje o prideľovaní prostriedkov na filmy, dozerá na ich vývoj a výrobu a napokon aj schvaľuje výslednú podobu nakrútených filmov. Napríklad právom na „final cut“. V čele fondu pôsobí sám Vajna, v rozhodnovaní mu sekundujú ďalší štyria – ním samotným – vybraní spolupracovníci.1

Niet teda možno divu, keď Báron svoj pesimizmus sumarizuje v závere svojho článku slovami: „Filmszemle sa na rok asi neuskutoční, veď filmy sa nenakrúcajú, možno dva – tri, ak môžeme veriť vládnemu zmocnencovi Vajnovi, hoci zatiaľ tomu nič nenasvedčuje. Tohtoročné Filmszemle je teda ´posledným filmovým predstavením´, aspoň na nejaký čas.“2 Napokon sa toto proroctvo našťastie nenaplní do slova a písmena, o rok sa Filmszemle uskutoční. Ale aj o rok sa potvrdí, že nastúpený kurz v organizácii národnej kinematografie bude patriť medzi jej negatívne stránky histórie...

Negatívne dejiny maďarského filmu

Na otvorení májovej prehliadky, v rozpore s tradíciou, nepremietajú niektorý z nových celovečerných hraných filmov, ale asi hodinový dokument Gyulu Nemesa Negatív magyar filmtörténet (Negatívne dejiny maďarského filmu). Názov v panujúcej atmosfére logicky zvádza k určitým asociáciám, ale nejde o aktuálnu publicistickú reakciu, titul sa vracia k niektorým filmovým projektom renomovaných režisérov (zástupcov viacerých generácií), ktorí hovoria o svojich nerealizovaných, cenzúrovaných či z iných, aj celkom pragmatických príčin (napríklad technických) nedokončených filmoch z obdobia päťdesiatych až osemdesiatych rokov minulého storočia. Samozrejme, všetko so všetkým súvisí a tak je pravdepodobné, že atmosféru počas premietania vo veľkej sále kina Uránia spravádza aj pocit určitých analógií. Mnohí z protagonistov dokumentu, samé režisérske legendy (Ferenc András, István Dárday, Judit Elek, Gyula Gulyás, János Herskó, Miklós Jancsó, András Kovács, Károly Makk, Márta Mészárosová, Péter Tímár a iní) sú na premiére prítomní, režisér Nemes im po filme z pódia vzdáva nielen zaslúžený hold (za realizované diela, isteže...). Hovorí aj o určitom paradoxe, keďže aj z nenakrútených filmov, ako vidno, sa dá nakrútiť kino. Ale s opatrným optimizmom jednak vyslovuje nakoniec nádej v pozitívnu budúcnosť maďarskej kinematografie.

Dokumenty v "nových poriadkoch"

Keď už sme venovali toľko priestoru inšitucionálnym či organizačným otázkam maďarskej kinematografie vo všeobecnosti (napokon majú dosť úzky vzťah, dôsledky na samotnú tvorbu), aspoň stručne si našu pozornosť zaslúžia „nové poriadky“ aj v oblasti dokumentárneho filmu. Najvýznamnejším rozhodnutím je skutočnosť, že z pôsobnosti, a teda aj z prípadnej podpory Maďarského národného fondu má byť dokument vyňatý. Okrem celovečernej dokumentárnej produkcie určenej pre kiná. To je zásadná zmena oproti doterajšej praxi, keď orgány MMKA rozhodovali a prideľovali finančné subvencie aj krátkometrážnym dokumentom. Odteraz sa majú tvorcovia (a producenti) krátkych dokumentárnych filmov o subvencie, zabezpečujúce ich výrobu, uchádzať priamo u tých zdrojov, v kompetencii ktorých sa realizuje exploatácia. Tie zdroje predstavujú najmä televízne spoločnosti, či iné subjekty, ktoré sú zaangažované na vzniku a exploatácii konkrétnych dokumentárnych titulov (sem patrí napríklad účelová, tzv. objednávková dokumentárna tvorba).

Netrúfam si dôsledky týchto zmien v súčasnosti zodpovedne hodnotiť, výsledky sa môžu (rôzne) prejaviť v podobe budúcej dokumentárnej tvorby. Zatiaľ možno uvažovať hádam len o určitých predpokladoch, zdá sa však, že skôr tých negatívnych. Prenesenie dramaturgicko – subvenčnej zodpovednosti na exploatujúce subjekty (televízie a pod.) totiž nemusí vôbec znamenať kompetentnú podporu (v prípade podpory od MMKA sme vzhľadom na jej charakter mohli minimálne teoreticky uvažovať o uplatnení odborných filmárskych kompetencií). Je pravdepodobné, že presmerovanie zdrojov subvencií nezaručí ani elimináciu zabehnutej praxe (všetkým rovnako – málo...), lebo však prvoradou úlohou televízií v dnešnej podobe ani zďaleka nie je podpora ambicióznej dokumentaristiky. Naopak, v súlade s bežnými publicistickými, reportážnymi či dokonca zábavnými cieľmi televízií a tiež v súlade s „filozofiou“ či utilitárnymi cieľmi iných exploatátorov, hrozí nová „glajchšaltácia“: bezohľadné usmerňovanie tvorivých ambícií dokumentaristov k súladu s pragmatickými cieľmi a ambíciami televízií či iných objednávateľov „dokumentárnej tvorby“. Uvidíme...

Dokumenty sezóny a pol

A čo sme videli na Filmszemle v máji 2011? Dokumenty z roku 2010 a necelého polroku 2011. Niektoré vznikli s dotáciou od MMKA, ale zďaleka nie všetky, výrobu viacerých titulov podporili aj iné subjekty. Možno je to pri všetkej opatrnosti jednak aj dôvod na istý optimizmus: dokumenty, možno aj s ohľadom na nižšie výrobné náklady, nie sú a nebudú závislé od štátnej podpory do takej miery, ako filmy hrané. Pravda, riziká spomínané vyššie, sú nepochybne reálne...

Pozrime sa konečne aspoň letmo aj na niektoré konkrétne tituly – a prípadne charakteristické rysy a problémy, ktoré možno reprezentujú. Alebo pomenujme najskôr evidentné tendencie a problémy a doložme ich príkladmi konkrétnych filmov.

Tak v prvom rade, dlhodobejšou bolesťou maďarskej dokumentárnej produkcie je publicistická či žurnalistická zaťaženosť pri spracovaní tém, neraz zaujímavých, spoločensky dôležitých, akútnych, či objavných. Sú to väčšinou tému sociálne (nezamestnanosť, chudoba, ale neraz i podnetné sociologicky angažované sondáže trebárs do radov strednej vrstvy, či mapovanie nových spoločenských fenoménov), témy dotýkajúce sa etnickej príslušnosti, témy historické a podobne. V médiách, predovšetkým v televízii, má v prípade všetkých tematických okruhov nepochybne opodstatnenie aj ich publicistické spracovanie, ale dokumentaristický prístup k daným témam predpokladá jednak iné ambície, iný zámer, iné prostriedky. Toto ako keby si maďarskí dokumentaristi neuvedomovali, nebrali na vedomie.

A tak sú mnohé dokumenty zaťažené obligátnou metódou „hovoriacich hláv“ a „ledabolo“ pôsobiacim reportážnym snímaním. Platí to napríklad pre dokument Egyszer volt... (Kde bolo...) Gábora Kálmana. Film je nielen profilom angažovanej gymnaziálnej učiteľky histórie, mapuje tiež stopy pôvodného židovského obyvateľstva v Kalocsi. Zaznamenáva pritom aj prejavy novej neznášanlivosti a šírenia predsudkov v určitých kruhoch radikalizujúcej sa verejnosti.

Rámec klasického rozprávania o totalitnej minulosti veľmi neprekročil ani film Az ellenség köztünk van (Nepriateľ je medzi nami, réžia Gábor Papp Zsigmond). Synchrónnymi výpoveďami, štylizovanými rekonštrukciami a dobovými ilustračnými archívnymi zábermi skladá rozprávanie troch príbehov agentov, angažovaných v službách zahraničných služieb. Dvojdielny, vyše dvojhodinový dokument A falak őrzői I-II (Strážcovia múrov I - II, réžia Gábor Balog) prináša nepochybne informačne hodnotný materiál o živote a rozmanitých postojoch židovských vysťahovalcov z Maďarska, žijúcich v niekoľkých pokoleniach dnes v Izraeli. Hovoria o svojom vzťahu k vlasti starej i k novej, o začlenení sa, o asimilácii, o vzťahoch medzi sebou. V konvenčnom rámci, prevažne v podobe „hovoriacich hláv“.

Absenciou jedinečného tvorivého, filmového prístupu trpia aj mnohé ďalšie tituly – napríklad portrét potomka jedného z pionierov motorizácie v Maďarsku: Motalko – egy benzínkút krónikája (Motalko – kronika benzínovej stanice, réžia Attila Kékesi) ), či dokument Kodály generációk (Generácie Kodálya, réžia Szabolcs Győrfi), v ktorom sa ambiciózny potenciál témy – skúmanie stôp výnimočnej hudobnej tradície v radoch príslušníkov rockovej generácie doslova zabíja v „štúdiotelevíznych“ debatách účastníkov stretnutia...

Napokon jedinečným dokumentárnym tvorivým počinom nebol ani film skúseného Dezső Zsigmonda Az óperenciás tengeren is túl (Za siedmimi moriami), hoci vytrvalosť a veľkú dávku empatie, s akou opäť mapuje životné cesty svojich sedmohradských hrdinov – tentokrát na trase zo snehom zavalených rumunských kopcov až do slnečnej Austrálie – jednoducho nemožno neoceniť. Napriek absencii výraznejšieho tvorivého stvárnenia inak vizuálne vďačných motívov (na filme spolupracovali traja kameramani, zjavne bez dohody o spoločnej vizuálnej koncepcii), napriek určitej zdĺhavosti a popisnosti a napriek iným neduhom (aj technického rázu) sa nám v mapovaní životných rituálov rodičov v domovine, ako aj v porovnaní so životom vycestovanej, v Austrálii úspešne etablovanej dcéry predkladajú sociologicky ale i ľudsky zaujímavé výseky zo životov prostých hrdinov Zsigmondovho dokumentu. Fragmenty ich života, ktoré evokujú zaujímavé úvahy o zmysle domova, o sebarealizácii, o otázkach obyčajného ľudského šťastia.

Určitým sklamaním bol tiež dokument talentovanej Eszter Hajdú (naposledy zaujala svojou spoločenskou sondou Žid z Fideszu, matka bez národného cítenia a mediácia). Vo filme Vivien mapuje vo vymedzenom čase (od roku 2006) osudy slepej rómskej dievčiny Vivien, ktorej každodenné zápasy so zdravotným hendikepom sťažujú neutešené sociálne pomery nezamestnaných rodičov. Vivien v špeciálnom školskom zariadení, v odlúčení od rodiny nachádza cestu aj k svojej veľkej záľube – k spevu. Veľká dávka empatie a nekompromisné citové angažovanie sa v téme filmu zrejme bránilo autorke vyvarovať sa mnohých dramaturgických a realizačných prešľapov. Prispeli tiež zrejme k podceneniu elementárnych filmárskych cností a tak výsledok pôsobí neraz celkom amatérsky. Szekondlájf (Druhý život) taktiež ostrieľaného Petra Szalaia opäť svedčí o jeho zmysle pre súčasnú tému: prináša skupinový portrét mladých ľudí, opantaných svetom počítačových hier, virtuálnou realitou, alternatívnou identitou v kyberpriestore. Bohužiaľ aj v tomto takmer hodinovom dokumente sa tvorcom nepodarilo vyhnúť sa popisnosti, záznamu málo príznačných scén a rozhovorov – dialógov (s množstvom vaty). Pokusy ozvláštniť látku formálne – napríklad spomaľovaním či neštandardnou hudobnou dramaturgiou – však paradoxne skôr zvýraznili nedostatky v dramaturgicko – režijnej koncepcii spracovania tematiky.

O filme Láthatatlan húrok – a tehetséges Pusker nōvérek/Invisible strings – the Talented Pusker Sisters (Neviditeľné struny – talentované sestry Puskerové) režisérky Ágnes Sós som na DOKO písal v súvislosti s uvedením na Krakovskom festivale. Na tomto mieste teda len pripomeniem, že dokument vznikal časozberne, v priebehu siedmich rokov sleduje autorka rozvíjajúcu sa hudobnícku kariéru dvoch sestier. Mladé huslistky Ágnes a Júlia, z ktorých mladšia Juli zaznamenáva čoraz väčšie úspechy, sa vzájomne podporujú, ich životná i umelecká cesta sa pritom rozvíja v tieni rodinnej traumy z minulosti, ktorú filmári v dokumente „objavujú“: Juli sa narodila až po úmrtí svojej rovnomennej sestry, ako „náhradníčka“....

Neviditeľné struny... súťaž dokumentov na Filmszemle vyhrali a v domácich kruhoch sa časozberný dokumentaristický projekt, ctiaci do značnej miery filmové konvencie (v maďarskom kontexte s obľubou negované...) stal tak trochu preceňovaným zvestovaním obrody maďarského dokumentu. Ale prehnaný dôraz na niektoré emocionálne aspekty témy (príslovečné tlačenie na pílu), za ktorým možno tušiť chytré hlavy dramaturgov HBO, ktoré do projektu dokumentu za pochodu vstúpilo, je v konečnom dôsledku kontraproduktívny.

O niektorých ďalších dokumentoch prinášame samostatnú recenziu.

Pod týmito riadkami nájdete teraz zopár pohyblivých obrázkov z 42. Magyar Filmszemle. Pozrite si prosím krátku impresiu z jarnej Budapešti, niekoľko záberov z otvorenia, ako aj okamihy z premiéry otváracieho dokumentu Negatívne dejiny maďarského filmu. Niekoľko (optimistických) slov prehovorí aj jeho autor Gyula Nemes.

Your template goes here...
  1. Viac o fonde, personálnom zložení, podmienkach podpory a pod. <a href="http://filmalap.hu/index.php">na domovskej stránke MNF</a>
  2. György Báron, <a href="http://www.es.hu/baron_gyorgy;az_utolso_mozieloadas;2011-05-11.html">Az utolsó mozielöadás</a>