Festival>>Krakov 2010>>Život je niekde inde?

Život je niekde inde?

Krátke a najmä dlhé rodinné dokumenty v Krakove

august 2010 Tomáš Hučko

Dokumenty mali v tomto ročníku predovšetkým svoju vlastnú medzinárodnú kategóriu (Documentary Competition). Súťažili tu vedľa seba filmy bez obmedzenia minutáže – prevažne však v dvoch základných „kalibroch“: dokumenty stredne dlhé, od 40 do 60 minút a potom dokumenty „veľkoplošné“, zhruba 80 až 90 minútové. Boli pravda aj dĺžky pomedzi, napríklad Škopove Osadné – 65 minút, či Sauterov zábavný dokument Na sever od Kalábrie – 67 minút, a Renate Costa dokonca svoj epos natiahla cez 100 minútovú hranicu (symbolických 108 minút mal španielsky film 108).

V samostatnej súťaži krátkych filmov (Short Film Competition) – v mixe s krátkymi hranými a animovanými filmami – sa premietalo aj niekoľko medzinárodných dokumentov do 30 minút (filmy sa hodnotili v jednotlivých druhových kategóriách). Stáva sa pravda, že dlhé sú aj niektoré krátke filmy...

No a v národnej poľskej súťaži sa vedľa hraných a animovaných premietali aj dokumenty, nie dlhšie ako 60 minút. Ale teraz už konečne pár slov o niektorých konkrétnych tituloch.

Dokumentárne home video

Zistenie, že zaujímavé témy dokumentárnych filmov sa môžu nájsť aj priamo v rodinnom kruhu profesionálnych tvorcov vlastne nie je ničím novým pod slnkom. Napokon, ak aspoň trochu platí, že základnou stavebnou bunkou spoločnosti je rodina, potom môže aj úzky okruh príbuzných tvorcu predstavovať zaujímavú sociologickú vzorku, ktorej prejavy sú vďačné pre zaznamenanie a trebárs vhodné na objasnenie či pochopenie niektorých významných spoločenských vzťahov, princípov, súvislostí, mechanizmov... Pri filmárskej rekognoskácii spoločnosti a priori nič nebráni tomu, aby filmár svoj profesionálny záujem obrátil aj na okruh ľudí, ktorých pozná najlepšie.1

Ktovie, či to o niečom svedčí, alebo je to len náhoda, súhra okolností, ale v programe festivalu sa tento rok stretlo mimoriadne veľa titulov, ktorých námetom boli rozmanité „rodinné záležitosti“. Tak napríklad krakovský festival otvárajúci celovečerný dokument (79 minút), nakrútený v poľsko - nemeckej koprodukcii vo Švédsku žijúcim režisérom Jerzym Śladkowským (pred dvoma rokmi bol predsedom poroty dlhometrážnych dokumentov) Two Rembrandts in the Garden (Dvaja Rembrandti v záhrade) je rodinným príbehom par exellence. Vo veľkoplošnom, s realizačným rozmachom nakrútenom príbehu židovskej rodiny Atkinovcov, ktorí hľadajú „rodinné striebro“ ukryté pred Nemcami v záhrade łodzského domu, pravda nejde o autorových príbuzných. Lenže dôraz na výnimočnú rodinnú story je tak výrazný, že sa divák napriek všetkej profesionálnej dramaturgickej koncepčnosti vo výstavbe príbehu, ako aj napriek všetkým realizačným finesom (šperkovaným napríklad animovanými sekvenciami, v kreslených scénach „rekonštruujúc“ niektoré vojnové epizódy) neubráni dojmu, že režisér je tu vlastne skôr najatým profesionálom v službách rodinného home videa na akomsi vyššom leveli.

Hlavným hýbateľom, sprievodcom a moderátorom príbehu je Mark Atkin, extrovertný Brit v stredných rokoch. Všeličo nám objasní, keď sa trochu oboznámime s osobnostným, či skôr profesným pozadím hlavného hrdinu. V príbehu filmu o tom pravda nie je zmienka, ale Mark Atkin je skúseným profesionálom z filmovej branže, televíznym producentom, spolupracovníkom významných filmových festivalov a expertom inštitúcií podieľajúcich sa na vývoji filmových projektov a medzinárodných koprodukcií, spolupracovníkom viacerých workshopov a pitchingov a podobných aktuálnych nástrojov súčasnej audiovízie.2 Myslím, že všetko toto má zásadný vplyv na podobu samotného filmu, ktorý je od počiatku a do všetkých dôsledkov naprojektovaný ako úspešný mediálny produkt. Užívajúc producentské know-how na majstrovskej úrovni v spojení s režijnými schopnosťami Śladkowského prináša Mark Atkin príbeh vlastnej rodiny, pretvorený do pôsobivého filmového tvaru, ktorý pravda vyvoláva aj určité pochybnosti, ale o tom až trochu neskôr.

Venujme sa najprv obsahu filmu: Mark sa od otca - po sedemdesiatich rokoch (ktovie prečo až teraz? Možná odpoveď: lebo až teraz sa z príbehu rodí film...) - dozvie jeho pútavý príbeh z detstva o tom, ako po napadnutí Poľska hitlerovským Nemeckom v septembri 1939 spolu s matkou utekali z Łodze do Londýna. V hodine dvanástej - počas bombardovania mesta opúšťa rodinný dom napokon aj hlava rodiny, úspešný židovský podnikateľ v gumárenstve Jack Atkin (Markov starý otec), ktorý spolu so zriadencom Kowalczykom ešte stihnú do jamy pod domom (či v záhrade domu, verzie sa rôznia...) ukryť najväčšie rodinné poklady – zlaté a strieborné predmety – a dva originály Rembrandta. Rodený londýnčan, Jackov vnuk Mark sa v roku 2009 vydáva po stopách vzrušujúcej legendy svojich predkov. Od počiatku je pri tom samozrejme aj videokamera.

Mark prvýkrát vo svojom živote navštívi Łodz, dom na ulici Gdańskej číslo 89 stále stojí, lenže sídli v ňom poľská armáda, akýsi vojenský výskumný ústav textilný, kde sa vyvíjajú a testujú vojenské rovnošaty. S armádou nie je ľahké sa dohovoriť (v ktorom kúte sveta je to ľahke?), najmä ak hľadači pokladu nechcú prezradiť svoje dôvody záujmu o terény parcely, pretože nález by mohol prepadnúť v prospech štátu. Atkinovci hľadajú alternatívne možnosti a peripetie na ceste k pokladu sa vo filme vzájomne prepletajú po niekoľkých líniách. Jednou z nich sú opakované opatrné pokusy o návštevu armádnych teritórií a obhliadku lokality. Naráža to na rigidný odpor a tak sa to zároveň skúša aj po iných linkách – prebiehajú konzultácie s miestnou právničkou, ktorá zisťuje, aké sú súčasné možnosti niekdajších vlastníkov, do procesu je vtiahnutý aj sympatický a komunikatívny primátor mesta, ktorého kompetencie sú však značne obmedzené.

Do pátrania po poklade je medzitým zaangažovaná aj losangelská vetva rodiny Atkinovcov, spoza oceánu aktívne participujú na odkrývaní tajomstiev a prekonávaní nástrah – najčastejšie pomocou telefónu či prostredníctvom videokonferencie cez internet. Keďže rodine sa so zástupcami vojska nájsť rozumnú reč stále nedarí, tajne, na vlastnú päsť a ilegálne sa Atkinovci z vedľajšej parcely pustia aj do kopania podzemného tunela na parcelu, kde by sa mal poklad údajne nachádzať. Táto aktivita je však napokon prezradená a prekazená. A tu niekde sa film končí, s konštatovaním, že poklad sa síce nepodarilo nájsť, ale vraj to celé zbytočné nebolo, lebo sa všetkým podarilo nájsť tak trochu seba samých... Nuž, núka sa už len trocha sarkasticky dodať, že sa podarilo najmä nakrútiť o tom všetkom dlhý, výpravný a nákladný film.

Okrem už spomínanej viery v „silný“ príbeh, v nosnú story, ktorá zrejme stojí v pozadí zrodu celého filmového projektu, stavili tvorcovia v nemalej miere tiež na mnohokrát už overený kontrast dvoch rozdielnych kultúr, na komično ich vzájomnej konfrontácie. Filmovými prostriedkami sa napokon kontrastu dá vždy trochu pomôcť... A tak sa vo filme stretáva svet „bohatého a konsolidovaného“, kultúrneho Západu, navyše s príznačným britským šarmom a zmyslom pre humor v protiklade s tak trochu neotesaným a zasmušilým svetom postkomunistického Poľska. Napríklad keď sa manažér Mark vo svojej naškrobenej košeli snaží anglicky dohovoriť v ľudovej knajpe na Gdanskej ulici s majiteľkou a čašníčkou. Objednáva si čosi miestne pod zub, zapíja to kurióznou (?) vodkou a blahosklonne komentuje tento „bizarný“ svet... V tej krčme Mark zoženie tiež dvoch montérkových kumpánov, ktorí sú za pár libier a fľašu vodky navyše ochotní ilegálne kopať kdekoľvek a čokoľvek. No a „zaslúžene“ na smiech je samozrejme aj armádny svet, najmä s kurióznym výskumom vojenských mundúrov, ktorému „nahliadnuť pod sukňu“, do utajovaných armádnych priestorov je v priebehu celého filmu také zložité...

Zaujímavo sa na adresu filmu na stránkach festivalového spravodaja vyjadril napríklad Marian Marzyński, predseda poroty dokumentárnych filmov: „Filmové postavy sú vynikajúce, je to ďalší dôkaz toho, že pod rukami dobrého režiséra a s pomocou fenomenálnej videokamery, snímajúcej v každých podmienkach, bez umelého svietenia, možno v dokumente vytvoriť kreácie značne prevyšujúce komerčné predvádzanie sa hercov v hraných filmíkoch, na ktoré by sa nikto neunúval otvárať oči, nebyť reklamy a škandálov vôkol hviezd. A tu sa diváci hlasno smejú a tlieskajú, tak čo si možno viac priať? Nazval som kedysi ten žáner „dokumentárnou komédiou“ […]

Aký prísľub toho filmu nebol podľa mňa splnený? Ten, ktorý vyjadruje na konci filmu sám hrdina filmu: „poklad sme nenašli, ale spoznali sme naše korene a čosi sme sa o sebe dozvedeli.“ Možno sa dozvedeli, ale nie na plátne. Od samotného režiséra viem, že by si prial, aby sa ten film vyvíjal inak, ale dokument sa nevymýšľa (a keď sa to skúša, je to fiasko), je nám darovaný zo života, ktorý taký je alebo nie je. A nikdy celkom neuspokojí predstavivosť náročného tvorcu. Neviem, čo by sa stalo, keby režisér tlačil svojich hrdinov smerom k tomu, aby sa o sebe čosi dozvedeli. Film by bol určite vážnejší, v sále by bolo menej smiechu a potlesku. To je tá tenká čiara, po ktorej my, filmári chodíme a nikto z nej nechce spadnúť“.3

Dokumentárne rodinné ságy

Tosia, 94 ročná babička režiséra pred svojou smrťou prezrádza rodinné tajomstvo: jej syn, čiže otec autora filmu je dieťaťom adoptovaným. Tak trochu bonviván Alexander Krasucky, ktorý sa len prednedávnom znovu oženil s mladou kráskou z Rumunska, sa teda až v zrelom veku (kdesi po päťdesiatke) dozvie, že rodové meno nosí takpovediac formálne. Poznačený stratou milujúcej macochy, so zneistenou identitou a napokon opustený aj manželkou, ktorej sobáš poslúžil len na vycestovanie do Izraela, hľadá Alexander znovu pevný bod vo svojom živote. Nápomocný je mu v tom jeho dospelý syn Y.A. Krasucky, izraelský scenárista, režisér, producent, ilustrátor a herec, pracujúci vo filme i pre televíziu. Pre izraelskú televíznu stanicu Channel 8 vytvoril populárny dokumentárny seriál The Drugstore a nakrúcajúc príbeh z prostredia svojej najbližšej rodiny, titulom The Last Krasucky (Ha Krasucky Haaron, Posledný Krasucky) to skúša aj na poli dokumentu.

Zhruba v polovici 54 minútového filmu sa z rozplietania klbka rodinných vzťahov a súvislostí (o ktorých bola reč vyššie) prekvapivo vyvinie roadmovie – Alexander sa spolu so synom (sprevádza ich aj malý filmový štáb) vyberú do Poľska hľadať stopy po Alexandrových biologických rodičoch. Všeličo sa „posledný“ Krasucky po pátraní v Łodzi o svojej skutočnej, už nežijúcej matke dozvie. V miestnej matrike a pôrodnici sa nájdu autentické zápisy, ale o dôvodoch zrieknutia sa dieťaťa pred polstoročím kolujú len dohady. Aký je teda vlastne výsledok pátrania? Skoro žiadny, malo teda nejaký zmysel? Evidentne sa na chvílu zblížili dvaja Krasucky, otec so synom. Je to nepochybne sympatický moment, ale čím ten fakt, ako aj všetky predostierané rodinné peripetie naozaj obohatia diváka, je otázne. Bez snahy zľahčovať význam otázok, s ktorými je Alexander vo svojej životnej etape konfrontovaný, neprináša skoro hodinový dokument jednak žiadne zovšeobecnenie či univerzálnejšie posolstvo, ktoré by malo šancu osloviť širšie kruhy divákov. A tak sme žiaľ svedkami zdĺhavého rodinného videa s niektorými profesionálnymi atribútmi...

Syn o otcovi nakrúca aj v ďalšom izraelskom päťdesiat minútovom dokumente The Worst Company in the World (Hachevra Hchi Gruaa Baolam, Najhoršia firma na svete4). Traja lúzeri v zrelom veku, Carol Contes, jeho brat Latzi (alebo Laci5), a ich priateľ Moshe sú rozvedení muži, asi šesťdesiatroční.

Carol, režisérov otec v obývačke svojho bytu prevádzkuje svoju živnosť – poisťovaciu firmu, ktorá by ho mala uživiť. Lenže bankrotuje. Firmu ruinuje predovšetkým to, že neužitočnými zamestnancami sú Latzi a Moshe, Carol nemá srdce ich prepustiť, lebo viac ako efektívnosť podnikania je preňho dôležité kamarátstvo a dobrá zábava so starými kumpánmi, koláčiky Crembo, ktoré Latzi vždy ochotne podá a v neposlednom rade zdravotný stav prestarnutého kocúra. No a nikto zo sympatickej kamarátskej trojky biznisu tak naozaj vlastne ani nerozumie. Lenže firemná kríza sa neodvratne blíži. Tu vstupuje na scénu syn, autor filmu, ktorý so svojimi skúsenosťami z filmového marketingu prináša do spoločnosti na hranici bankrotu zopár inovácií. Nie sú to len nové vizitky, ktorým sa všetci tešia ako malé deti, je to aj nový marketingový a finančný plán, sú to aj peniaze obetavého syna, ktoré do firmy naleje a podobne. Racionalizácia dôjde až tak ďaleko, že neužitočný Moshe, väčšinu dňa spiaci vo foteli, ktorého Carol bráni do poslednej chvíle, je jednak prepustený. Ani to však už krach neodvráti. Ale vznikne o tom všetkom vtipný a zábavný film. Lebo smiešne škriepky striedajúce sa s chvíľami dobrej pohody a zábavy veselej trojky, „dochutené“ štipkami nostalgie, súcitu a iných emocionálnych ingredencií sú zručne namiešaným filmovým mixom režiséra Regeva Contesa, ktorý oslovuje väčšinu divákov.

Pravda, je to opäť skôr „dokumentárna komédia“ vyvolávajúca smiech a potlesk v sále, ako novátorský dokumentárny projekt s vyššími, „umeleckými“ ambíciami. Ale napokon ani humorné a empatické zobrazenie troch celkom nepraktických a detinských hrdinov nemusí byť zavrhnutiahodnou ambíciou. Najmä keď vo filme popri všetkej tej zábave občas preblesknú aj príležitosti k úvahám o tom, ako sa v dnešnom svete orientovanom na výkon, kde pravidlá hry určujú predovšetkým mladí, silní a odvážni, žije aj tým slabším a starším.

Škoda, že pri filmovaní „najhoršej firmy na svete“ autor nevenoval ešte viac priestoru širšiemu kontextu témy. Sústredil sa predovšetkým na smiešne a emocionálne aspekty pôsobenia trojice a ich aktuálne lapálie vo svete biznisu, no takmer celkom pritom opomenul ich životnú a profesnú prehistóriu: dozvedáme sa totiž až z mimofilmových zdrojov (z rozhovoru zverejnenom na internete), že všetci traja hrdinovia boli väčšinu svojho produktívneho veku zamestnancami. Je dosť pravdepodobné, že práve dlhodobý zamestnanecký status vo firmách, ktoré boli „veľkorysé“ v časoch konjunktúry, poznačil našich troch hrdinov úplným nedostatkom pracovných schopností. Práve s takouto výbavou sa po prepustení zo zamestnania na prahu dôchodkového veku „odvážne“ púšťajú do búrlivých vôd podnikania. Pokiaľ by divák dostal šancu spoznať čosi zo spomínaných súvislostí, možno by nevnímal trojicu starnúcich „podnikateľov“ len ako zábavnú, sympatickú a pomerne bizarnú skupinku bláznov. Širší spoločenský kontext by do filmu nepochybne priniesol väčšiu hĺbku – a parafrázujúc Marzyńského slová – menej smiechu a potlesku v sále...

Rodinné pomery sú príležitosťou pre nakrúcanie aj pre mladú argentínsku filmárku Muriel Rébora. Keď k deväťdesiatdvaročnému starému otcovi jej rodina angažuje bolívianku Nardu, Muriel zaujme jej osud, využijúc Nardin súhlas o nej vlastnoručne nakrúca zberným spôsobom rozsiahle video (54 minút), film s titulom Who Looks After (Quien te Cuida, titul do poľštiny prekladaný ako Opiekunka – Opatrovateľka6).

Narda prišla za zárobkom do Argentíny aj so svojím nemanželským dieťaťom z chudobnejšej Bolívie, má 28 rokov. Doma pre nedostatok peňazí prerušila štúdiá a s malou dcérkou obýva prepychovú vilu, v ktorej opatruje starého otca Muriel - až do jeho posledných dní. V pomaly plynúcom filme sa vlastne nedeje nič zaujímavé, podobne ako v typickom home videu sledujeme množstvo každodenných banalít zo života starca, opatrovateľské úkony Nardy, pod nohami sa pritom tmolí malá dcérka opatrovateľky. Keď starý pán zomrie a rodina sprostredkuje Narde nové opatrovateľské miesto, Muriel ešte chviľu sporadicky sleduje jej ďalší osud ale napokon sa film skončí.

Na obrovskej, takmer hodinovej ploche titulu sa autorke napriek výnimočnému prístupu k protagonistom nepodarilo preukázať nejaký hlbší zmysel svojho filmového počínania, ktoré by výraznejšie prekračovalo opodstatnenie domáceho videa. Film je nepochybne cennou rodinnou spomienkou na posledné radosti a starosti starého otca, no okrem toho je už len svedectvom o empatickom vzťahu autorky ku konkrétnemu osudu „gastarbeiterky“ Nardy. Pravdu povediac, je to trochu málo.

Závažnejší spoločenský či humánny presah má rodinná story v španielskom filme 108 (108, Cuchillo de Palo, 108 - Čierna listina) paraguajskej režisérky Renate Costa, žijúcej dnes v Barcelone. V prevažne dlhých rozhovoroch so svojim otcom sa režisérka snaží poodhaliť nielen okolnosti záhadnej smrti strýka spred dvadsiatich rokov, ale zaujíma ju aj otázka šancí na dôstojný život Rodolfa v špecifických kultúrnych a spoločenských pomeroch paraguajskej diktatúry osemdesiatych rokov minulého storočia. „Čierna ovca“ rodiny, strýko Rodolfo nechcel pokračovať v kováčskej tradícii Costovcov, túžil stať sa tanečníkom. Ešte väčším hriechom počas Stroessnerovej diktatúry však bola jeho homosexuálna orientácia. A tak aj Rodolfa režim evidoval na tzv. Listine 108, niekoľkokrát bol zatknutý, vypočúvaný a mučený. Film, ktorý je v prvom pláne osobným, generačným vyrovnávaním sa s kapitolami rodinnej histórie, je zároveň aj zaujímavým pokusom o odkrývanie bielych miest v dejinách krajiny. Dokument prerastá zmysel intímnej spomienkovej snímky, popri osobnostných, hodnotových a psychologických náčrtoch rodinných portrétov prináša aj zaujímavý historický ale aj aktuálny spoločenský rámec. Symbolike 108 minútovej minutáže možno ľahko porozumieť, s jej opodstatnením je to však problematickejšie. Názorové a hodnotové konfrontácie dcéry a otca v siahodlhých rozhovoroch prinášajú neraz opakované otázky (a opakovane nezodpovedané, lebo sú z hľadiska otca jednoducho nezodpovedateľné) a navodzujú občas dojem až akejsi obsesie režisérky v hľadaní jedinej pravdy. V konečnom dôsledku však nakrútila zaujímavý a hodnotný film.

Family Story Made In USA

Americký psychológ - terapeut Jay Rosenblatt sa rodinným témam venuje takpovediac programovo a už dávnejšie. Napríklad vo vtipnej metafore o technickej podstate filmu I Used to Be a Filmmaker (Bol som kedysi filmárom, v súťaži krakovského festivalu uvedený v roku 2003) cieľavedomo využíva záznamy rodinného videa, ktoré zachytávajú počiatočné etapy zo života svojho syna. Vo filme Phantom Limb (Fantómová bolesť, v súťaži krakovského festivalu v roku 2005) Rosenblatt využíva predovšetkým staré rodinné filmové zábery, aby v spomienke na svojho brata, ktorý zomrel vo veku šiestich rokov priniesol všeobecnejšiu filmovú reflexiu o strate, žiali a smútku. V tohtoročnej súťaži krátkych filmov sa premietala autorova 26 minútová esej o fenoméne samovraždy. V strihovom filme The Darkness of a Day (Súmrak dňa) autor využíva nielen množstvo archívnych filmových záberov – záznamov dokonaných samovrážd, ale využíva i zápisky z denníka priateľa režisérovho brata, ktorý sa rozhodol pre dobrovoľný odchod spomedzi živých.

V noticke katalógu k filmu October Country autorov Michaela Palmieriho a Donala Moshera je to napísané výstižne: „Tvorcovia filmu viac než rok sledovali chudobnú rodinu Mosherovcov. Nebolo by to možné, keby jeden z režisérov nebol jej členom. Hrdinovia filmu, reprezentujúce rôzne pokolenia nezápasia len s ťažkou bytovou situáciou, ale aj s nejednou traumou z minulosti: s domácim násilím, sexuálnym obťažovaním, vojnovými traumami... Vyhýbajúc sa sociologickému zovšeobecňovaniu vytvorili Palmieri a Mosher intímny portrét americkej rodiny pozbavenej privilégií, ktorej život je protikladom amerického sna“.7

Psychologizujúci rodinný portrét bol vo viacerých momentoch nepochybne obnažujúcou sondážou protagonistov a ich vzťahov, ktorú sa zrejme podarilo nakrútiť najmä vďaka špecifickému postaveniu jedného z autorov. No detailná vivisekcia rodinnej situácie a jej vývoja je zároveň aj kontroverznou cestou k hromadeniu podrobností, ústiacej až k akémusi manierizmu. Konkrétne traumy jednej americkej rodiny bez ambícií o zovšeobecnenie na rozsiahlej ploche 80 minút po čase diváka jednoducho prestávajú zaujímať.

No a napokon sa z rodinných dokumentov venujme ešte filmu – trúfam si napísať americkému – hoci vznikol v švajčiarskej produkcii. Je to titul Beyond This Place (inšpirovaný poľským prekladom názov filmu tiež prekladám voľne: Život je niekde inde). Autor Kaleo La Belle, narodený v roku 1973 na havajskom ostrove Maui je dieťaťom „detí kvetov“. Keď sa postupne zo životného štýlu hippies vytratilo nadšenie, rozišli sa aj Kaleovi rodičia, matka s malým synom sa presťahovala do Portlandu. Otec Cloude Rock La Belle, žijúci na pacifickom pobreží sa však za uplynulých štyridsať rokov veľmi nezmenil. Naďalej je veľkým vyznávačom nekompromisnej slobody a vo svojej nekonformnej existencii dodnes holduje okrem iného fajčeniu trávy a náruživému bicyklovaniu sa. So synom udržiaval otec kontakt len sporadicky, príležitostnými listami, kedysi v problémových šestnástich s ním Kaleo strávil týždeň. Teraz má však syn sám deti a vôľu sa s otcom stretnúť opäť a vyjasniť si niektoré otázky. A pravda, nakrútiť o tom dokument. 95 minútový film nakrúca autor sám počas spoločnej bicyklovej túry v podmanivej horskej scenérii amerického severozápadu.

Okrem niekoľkých sekvencií, kedy Kaleo navštívi pôvodné miesta pobytu svojich rodičov na Havajských ostrovoch a tak trochu v publicistickej kvalite, v synchrónnych výpovediach otcových súputníkov mapuje minulosť - éru hippies, je film vlastne komorným záznamom niekoľkodenného spoločného pobytu dvoch mužov v horách, premiestňujúcich sa krajinou v niekoľkých etapách na cestných bicykloch. V priebehu tripu sú nakrútené aj kľúčové dialógy otca a syna k témam rodičovstva, zodpovednosti, odpúšťania. Konfrontovaný s otázkami Kalea bráni a obhajuje otec svoju životnú filozofiu, spôsob voľného života, ako aj všetky jeho účinky a dôsledky, zároveň však preukazuje ochotu na vzájomné zblíženie sa, neskrýva radosť zo stretnutia a otvorene prejavuje svoju hrdosť na syna.

Beyond This Place zďaleka nie je prvým dokumentom, ktorý je okrem iného (alebo predovšetkým?) akousi autoterapiou, verejnou psychoanalýzou tvorcu, prevetrávajúceho pred očami širokého publika konkrétne rodinné a osobné problémy, traumy. Napokon v umení osobné prežívanie patrí medzi navýdatnejšie tvorivé zdroje v ktoromkoľvek druhu kumštu, filmový dokument nevynímajúc, no zrejme vzhľadom na druhovo podmienené špecifiká dokumentaristiky, s jej úzkym kontaktom a vzťahom ku skutočnosti, k jej sociálnym faktom a kontextom, môže výlučná sústredenosť na psychologické a intímne aspekty narážať aj na určité limity. Tak, ako napokon aj vo filme Život je niekde inde, ktorý je síce na jednej strane a do istej miery podmanivým psychologickým a emocionálnym prienikom do konkrétneho autentického vzťahu, s nadstavbou úvah o spomínaných témach (sloboda, rodičovstvo, zodpovednosť, odpustenie...), ale na strane druhej zostáva v konečnom dôsledku výlučným zápisom jedného konkrétneho vzťahu, bez významnejšieho významového presahu, bez významnejšieho obohatenia diváka. Sledujeme čosi hodne sofistikované, ale jednak je to len home video...

Myslím si, že hoci dokumentárny film vo svojom vývoji prešiel cestou od reportážnej registrácie diania a udalostí, ako aj od interpretácie spoločenských vzťahov a súvislostí a dospel dnes k podstatne zložitejším výrazovým a tematickým možnostiam, nevylučujúc ani intímne a psychologické terény človeka, jednak v týchto oblastiach občas naráža na svoje druhové limity, keď sa psychologickú prepracovanosť (prirodzenú a bezproblémovú v hranej kinematografii) snaží sĺkbiť s vecnou podstatou faktov a s autenticitou zaznamenávaných protagonistov. Niekedy to totiž „zaškrípe“. K tomu príklad z filmu Beyond This Place. Keď v jednom z dialógov, počas prestávky v bicyklovaní v rámci postupného zbližovania sa otca so synom odrazu Cloude Rock spontánne objíme svojho syna, ten držiac v ruke kameru (ktorá otcovi v úprimnosti a spontánnosti nijako neprekáža, veď komunikuje so svojim synom) naďalej nakrúca. V roztrasenom zábere sledujeme poskakujúce vrcholky hôr, belasú oblohu, vo zvuku počuť citové prejavy... Autor je objektom i pozorovateľom zároveň. Vnímanie tejto scény môže byť samozrejme rôzne, mne pripadá filmové počínanie si autora ako nepatričné, exhibicionistické. Za „hranicou“ dokumentárneho filmu, lebo „všetko pre film“ v dokumente neraz paradoxne znamená proti ozajstnému, autentickému životu.

Porota medzinárodnej súťaže dokumentov udelila filmu Beyond This Place Zlatý roh pre režiséra najlepšieho filmu v kategórii povyše 60 minút (čiže vlastne hlavnú cenu).

Dramatické rodinné osudy

Nemecký dokument Holding Still (Ešte sa držím, 27 minút, v súťaži krátkych filmov) mladého režiséra Floriana Riegla pravdepodobne neprináša príbeh z vlastnej rodiny, ale zato subtílny, intímny portrét američanky Janice z malého prímorského mesta, ktorá bola vo veku 22 rokov paralyzovaná, pripútaná na lôžko strávila posledných dvadsať rokov. Z rozprávania Janice sa čo-to dozvieme o okolnostiach úrazu, ktorý je dôsledkom chvíľkového násilia v hlúpej manželskej škriepke. Ale predovšetkým sa tvorcovi podarilo originálnou formou, majúcou predobraz v skutočnosti, plasticky vykresliť spôsob existencie postihnutej ženy pripútanej na lôžko. Janice (ktorú počas celého filmu nevidíme, len počujeme, prípadne si na základe starých fotografií môžeme pripomenúť jej podobu spred úrazu) sleduje dianie vo svojom dome a najmä na ulici pred domom pomocou sústavy priemyselných kamier spojených s jej notebookom. Autorovi sa tvorivým sprostredkovaním rozhľadu svojej protagonistky (zábery kamier so zaznamenanými motívmi ulice pred domom a z priestorov domu v delenom obraze a podobne) a inými formálnymi postupmi v striedmej synergii podarilo nevdojak vytvoriť nielen originálny obraz jedného handicapovaného života, ale aj pôsobivé podobenstvo o tom, že život nestráca zmysel a svojim spôsobom ani krásu a radosť a určite nie ľudskú dôstojnosť ani napriek neprekonateľným fyzickým limitom.

V medzinárodnej súťaži dokumentov sa premietal aj najnovší film Marcina Koszałku Ucieknijmy od niej (Utečme od nej), v ktorom sa spolu so svojou staršou sestrou vyrovnávajú so stratou svojich rodičov. Filmu venujem samostatnú analýzu.

  1. Má to, pravda, nielen svoje nesporné prednosti, ale aj niektoré limity a riziká. Tak napríklad témy z okolia „rodinného krbu“ väčšinou vystačia tak na jeden plnokrvný dokument (s obľubou z blízkeho rodinného kruhu napríklad tematicky čerpajú vo svojich prvotinách už študenti filmových škôl). Opakované vracanie sa do „overených vôd“ prináša v ďalších tituloch neraz už len variácie motívov, okrem toho môže byť ohraničený tematický terén aj zdrojom tvorivej a osobnostnej stagnácie. Vyzretý profesionál – dokumentarista sa vyznačuje okrem iného aj schopnosťou analýzy a empatie v svetoch a problémoch cudzích ľudí
  2. Profil Marka Atkina pozri napríklad na <a href="http://www.crossoverlabs.org/people/19">tejto stránke</a>
  3. Marian Marzyński: Tajomstvá porotcu, in: Taśmociąg, dziennik festiwalowy, dzień cztwarty, 3.6.2010. s.2
  4. Film bol uvedený aj na Medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave v roku 2009
  5. bratia pochádzajú z územia Československa
  6. Celý film možno pozrieť na <a href="http://vimeo.com/reboramuriel">vimeo</a>, pravda len v španielskej jazykovej verzii
  7. Citát z festivalového katalógu KFF 2010, s.48